keskiviikko 4. kesäkuuta 2014

Uusi velkainen vesihuoltoyhtiö Turun seudulle?

Turun seudun kuntien yhteisen vesihuoltoyhtiön perustaminen on edennyt niin pitkälle, että kaupunginhallitukset ovat päässeet lausumaan siitä kantansa. Raision, Naantalin, Maskun ja Turun kuntien yhteinen vesihuoltoyhtiö siis saisi nykyiset vesi- ja jätevesiverkostot omistukseensa. Turun seudun Vesi Oy ja Turun Seudun Puhdistamo Oy on tarkoitus sulauttaa samassa yhteydessä, mutta myös niiden jatkaminen omina yhtiöinä on mahdollista. Ehdotonta äänivaltaa yhtiössä käyttäisi yksin Turku.
Joka tapauksessa Turun seudulle ollaan rakentamassa uutta seudullista kuntien omistamaan yhtiötä, jonka taseen arvo liikeelle lähdettäessä olisi 500 miljoonaa euroa.
Raision, Naantalin ja Maskun kannalta parasta hankkeessa on se, että kuntien vesitaksat laskisivat yhtiön toiminnan käynnistyessä. Raisio maksaa vielä epäonnistuneen oman jätevedenpuhdistamon laskua niin, että kuluttajien vesi- ja jätetaksa ovat selvästi muita korkeammat. Sille yhtiöittämisestä lankeaisi suurimmat hyödyt.
Naantali on nostanut omia taksojaan kiivaasti, joten senkin kulutusmaksuihin  olisi tulossa huojennusta. Turussa kustannuksia katetaan myös perusmaksuilla. Taksan alennus vesittyisi osittain uudella suuremmalla perusmaksulla. Omakotitalossa kustannukset voisivat jopa hieman nousta heti kohta toiminnan käynnistämisen jälkeen.

Tehdyissä selvityksissä myös todetaan, että taksojen alentaminen on tehty Turu naapurikuntien houkuttelemiseksi. Naapureista Kaarina ei kuitenkaan ole ollut edes laskelmissa mukana.
Vesiyhtiön toiminta olisi alkuvuosina tappiollista ja sitä joudutaan rahoittamaan alkuun velkarahalla. Jo perustamisvaiheessa yhtiön omavaraisuusaste on vain 10 prosenttia, joten yhtiö olisi muutenkin reunoja myöten veloissaan.

Kuntien vesihuoltoyksiköt toimivat nykyisin omakatteisesti. Naantali teki viime vuodelta pienen alijäämän, mutta jos liittymismaksut - kuten ne uudessa yhtiössä on tarkoitus tehdä - kirjattaisiin sen vuoden tuloiksi, olisi vesilaitoksen tulos ollut positiivinen ilman viimeistä taksan korotustakin. Korotus tukikin enemmän yhtiöittämistavoitetta kuin talouden tasapainoa.

Periaatteessa julkisen talouden velkaantumiseen pitää suhtautua kriittisesti. Ensi vuoden alusta lukien kuntien konsernitase tulee uuteen tarkasteluun ja myös kuntayhtymät voidaan tunnuslukujen perusteella määrittää kriisiyhtymiksi. Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on yksi sellainen.

Vesihuoltoyhtiössä kuntien omaisuus ja velat siirtyisivät uudelle omistajalle. Kunnat eivät saisi kaupasta korvausta heti, vaan kauppasumman yhtiö jäisi velkaa kunnille. Kunnille maksettava korko on alkuvaiheessa reilu 4,6 miljoonaa euroa vuodessa, josta Turun osuus olisi 4 miljoonaa. Kuluttajat maksaisivat koron tasaisesti kohoavan taksan muodossa. Voisi kysyä, että pitäisikö tuo korko maksaa kuntalaisille, sillä ei kunnan vaan kuntalaisten varoillahan verkostoa on rakennettu tähänkin asti.

Hinnoittelu on ja velkaantuminen yhtiöittämisessä on oma lukunsa. Minusta Naantalin ja Raision sekä Maskunkin kannalta paljon oleellisempi kysymys on, voiko kunta luovuttaa päätösvaltasa verkostonsa rakentamisesta kokonaan kunnan ulkopuolelle. Uusi yhtiö joutuu tarkastelemaan toimintaansa koko Turun seudun kannalta. Silloin Maskun tai Naantalin Luonnonmaan uudet kaava-alueet saattavat jäädä vähemmälle huomiolle Turun seudun muiden uusien asuntoalueiden rakentamisen kiireellisyysjärjestyksessä. Yhtiön on kuitenkin mitoitettava uudet investointinsa oman kantokykynsä mukaisesti. Siihen on vähemmistöosakkaiden varauduttava, jos sellaiseen lähdetään mukaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti